Social Enterprise Unwaste ontwikkelt bodylotion bar van afval uit de cacao industrie. Middels een sharefunding campagne zijn ze hard onderweg dit waar te maken.
Sinaasappelschillen en koffiedik, twee afvalstromen die Social Enterprise Unwaste momenteel gebruikt voor het maken van verzorgingsproducten. Waardevolle grondstoffen die anders tot afval bestempeld worden, krijgen dankzij het bedrijf een dagelijkse functie in verzorgingsproducten als soap, scrub en shampoo bars. Nog dit jaar wil het bedrijf hun portfolio uitbreiden met een nieuw product: een bodybar gemaakt van afval uit de cacao industrie. De eerste samples zijn al klaar om getest te worden.
Om dit waar te kunnen maken en te groeien is het bedrijf een sharefunding campagne gestart via het platform CrowdAboutNow, met €75.000 als streefbedrag. Met succes, want meer dan 80% van het streefbedrag is al behaald.
De bodybar
De bodylotion bar zal ontwikkeld worden in samenwerking met JS COCOA. JS COCOA en Unwaste zullen voor de ontwikkeling van de bars gebruikmaken van resten die de reguliere industrie niet wil kopen of kan verwerken. Deze resten worden anders door cacaoboeren weggegooid of door fabrieken afgevoerd voor verbranding.
CEO en co-founder Bart Aupers weet alle ins en outs over de circulaire economie en is Unwaste gestart vanuit een fascinatie voor afval: ‘super zonde dat de cacao resten als afval worden bestempeld, want dankzij onder andere de hoge concentratie aan antioxidanten is cacaoboter perfect voor onze bodybar. Daarnaast werkt cacaoboter verzachtend voor de huid en is het makkelijk smeerbaar. Goed voor de wereld, en goed voor jou dus.’
Doel van de sharefunding
Unwaste streeft ernaar minimaal €75.000 op te halen door certificaten van aandelen uit te geven. Met de sharefunding wordt geïnvesteerd in de groei van het bedrijf door het ontwikkelen van nieuwe reststromen, nieuwe producten en een strategische mediacampagne.
Bart Aupers: ‘Om onze missie, een wereld zonder afval, te bereiken zijn er investeerders nodig. Inmiddels hebben al 64 ‘Unwasters’ geïnvesteerd en zijn we hard op weg naar de 100% en meer. Wij zien dan ook in de markt dat de consumentenvraag naar bodybars groot is, en willen graag onze groeiplannen waarmaken.’