Vanaf 11 november, de startdag van de campagne, heeft Unwaste al heel wat ontwikkelingen doorgemaakt. De crowdfunding startte voortvarend. We zijn almaar groeiende en we zijn heel blij en verrast met hoe het tot nu toe allemaal gegaan is,” aldus Bart Aupers, co-founder van Unwaste. Gelijk op dag één deden al veel fans mee om deze nieuwe shampoo bar koffie-olie gezamenlijk mogelijk te maken.
Het begin
Waarom zijn er eigenlijk zoveel fans die mee doen aan deze crowdfunding? Wat maakt deze shampoo bar zo speciaal? Het bijzondere aan deze shampoo bar is dat het de eerste shampoo bar is waarin koffie-olie is verwerkt, gewonnen uit koffiedik. Unwaste zoekt bij iedere stap in het ontwikkelproces altijd naar de meest duurzame oplossing, zowel het primaire product als de verpakking. Zelfs Koffietijd wilde langskomen op kantoor om dit verhaal te horen.
De productie van de mallen, het design van de verpakkingen, het inkopen van de grondstoffen, het plannen van de productie en het plannen van het inpakken en de verzending zijn de belangrijkste zaken die allemaal moesten gebeuren tijdens en na de crowdfunding. De shampoo bar heeft een eigen mal, waardoor het shampoo bars zijn van ongeveer 65 gram.
Waarom is Unwaste de crowdfunding begonnen? “We moesten best wel een investering doen om de producten kunnen laten produceren, en omdat het een heel nieuw product is waren we ook benieuwd: Hoe landt dit bij de ‘crowd’? Daarom leek deze crowdfunding ons een hele goede manier om te kijken hoeveel interesse er zou zijn,” aldus Bart. “Door vooraf het verhaal zo goed mogelijk en zo duidelijk mogelijk te vertellen, zie je ook dat de awareness buiten onze eigen contacten kring is gekomen, de vlek is groter geworden. Het grootste deel hiervan is door social media bereikt.”
“Het is iets beter gelopen dan we hadden gehoopt. We hadden niet verwacht dat het zo snel zou gaan, dus in die zin in het beter gelopen dan verwacht. Ik denk dat we bij Unwaste nog een stapje verder gaan in het zijn van het duurzaam alternatief, door er ook circulaire stroming in te gebruiken. Door goede planning en voorbereiding is het ook relatief soepel verlopen.
Unwaste in de media
Koffietijd is komen filmen op het Unwaste-kantoor aan het IJ, om aandacht te geven aan het succesvolle verloop van de crowdfunding en om de laatste dag van het inpakken van de proefpakketjes aandacht te geven. Deze uitzending zal te zien zijn op 1 april om 11:00 in de ochtend, dus mocht je ons op televisie willen zien shinen, zet deze datum dan in je agenda. 😉 Ook heeft Stichting DOEN een mooi nieuwsbericht geschreven over Unwaste en de crowdfunding. Dit nieuwsbericht zal te zien zijn in een flyer die naar alle deelnemers van de Nationale Postcodeloterij wordt gestuurd.
Tot slot, leuk nieuws: iedereen die via de crowdfunding een Unwaste-pakketje heeft besteld, kan het één dezer dagen in de post verwachten. We hebben aan iedereen gevraagd of ze hun eerste reactie van ontvangst en gebruik met ons in de @ wilden delen op Instagram, we zijn namelijk heel benieuwd wat jullie ervan vinden!
Pssssst: ga hier naartoe om hem ook te bestellen!